onsdag 20 maj 2009

Nordiska museet!

Jag tycker faktiskt att ni ska ta och besöka mig någon dag på nordiska museét. Det är ett stort, maffigt muséum där man kan lära sig massor!

Här kommer några av mina favoriter på nordiska...


FAIR FASHION! En tillfällig utställning som får människor som jag att fundera över vår shopping... Hur mycket skadar vår konsumtion av kläder vår miljö och hur bra arbetsförutsättningar har egentligen alla som syr våra kläder? Man kan ju verkligen fundera över det när ett plagg kan kosta 50 spänn. ( tänk så många led de går igenom innan de når oss och hur många på vägen som ska tjäna pengar på plagget som slutligen kostar 50 spänn....)


I "Möblerade rum" får man se inredda rum från bl.a 50-tal, 70-tal och 1700-tal. Roligt tycker jag!




I "Proggens affisher" kan man lyssna på massa proggmusik och titta på massa färgglada affisher med musik och politik-budskap. När jag är där vill jag bara förflytta mig tillbaka i tiden och ligga i gröngräset på en festival och lyssna på när Blå tåget sjunger "Staten och kapitalet". Tänk att man missade den tiden...

Jag tycker om poesiskåpet...
Den här lilla texten känner ni kanske igen...

Så, det var lite reklam för mitt jobb. Jag älskar även alla de gamla dockskåpen, men det var för mörkt att ta kort ( man får inte använda blixt...) Men åh, vad jag vill ha ett av de stora skåpen hemma hos mig. De är så vackra att en gammal dockskåpsanvändare som jag blir alldeles knäsvag...

1 Comment:

Fredrik said...

70-talet? det är bättre nu. Men jag förstår vad du menar...