tisdag 22 september 2009

La vie en rose

En sak som jag ångrar att jag inte gjorde efter gymnasiet var att åka till Frankrike och lära mig franska. Jag tycker det är det vackraste språket på jorden, och de få dagar i livet jag spenderat i landet har varit fyllda av mysighet och krispiga baguetter.

Jag vet. Det är inte för sent, och kanske jag åker dit en dag, men det kommer aldrig vara samma sak som om man hade åkt dit när man var 19 och bott i kollektiv och druckit rödvin hela nätterna.

Nu känns det svårare att åka. Man är bekymrad över framtiden och att åka iväg skulle kännas som att skjuta upp allt det. Eller så sopar man bekymren under mattan och bara drar! Äter baguetter och dricker rödvin till frukost, lunch och middag. Dansar hela nätterna på rökiga klubbar och vinglar fnittrande hem genom franska gränder. Och däremellan sitter man på café och läser franska böcker och förstår vartenda ord. Någon som följer med?

Jag har två nya franska grejer hemma hos mig.



En röd basker och världens minsta eiffeltorn på ett halsband.

Här får ni en fransk låt som jag tycker om. Hon är ju så söt så man dör. ( är hon inte lite lik Sienna Miller?)

3 Comments:

Fredrik said...

Vill ha ett litet chatou (eller hur det stavas) i frankrike, nära havet och vinet.

anna-lill said...

Nu tycker jag allt du romantiserar litegrann...

Isa said...

Klart jag romantiserar! Drömmar måste man romatisera, extra mycket när det är grått och kallt utanför fönstret...=)