fredag 4 december 2009

Boktips!



För ganska många år sedan läste jag Erlend Loes bok" Naiv Super". Minns den inte riktigt, men minns att jag tyckte om den. " Gör vad du vill" tycker jag oxå om. Mycket.



Orden ovan är inlednings-orden till boken. Den börjar med att 18-åriga Julie förlorar hela sin familj och blir ensam i ett stort lyxhus i Norge. Hon vet inte alls vad hon ska göra, börjar skriva dagbok ( det är den man får läsa) och kommer fram till att hon verkligen inte vill vara kvar i livet någon längre tid. Frågan är bara hur hon ska dö...

Det här kan ju låta som en sjukt tragisk och sorglig bok, men så är det inte. Självklart är ämnet de värsta du kan tänka dig, och boken är gripande, men den är samtidigt så rapp, kvicktänkt och absurd att du liksom inte har tid att vara så mycket ledsen. Och det är inte meningen.

Läs!

1 Comment:

lillasyster said...

Jag har också läst naiv super faktiskt. Tror det var när jag hade svenska A i ettan :) och vad jag minns så tyckte jag om den riktigt mycket. Måste ju läsa denna!