söndag 13 december 2009

Handsvett av ljus, luciaflirtar och okyssta tonårsläppar.


God morgon och glad lucia. Jag har gjort mig lite fin i julens färg med rosett och prickig klänning från Beyond Retro. Vi ska repa hela dagen men först ska vi ha lite luciamys nu på morgonen.

Jag gick upp tidigt för att titta på lucia på tv och äta lussebulle. Jag älskar lucia och jag saknar så ofantligt mycket alla år då man gick lucia-tåg. Det var det bästa jag visste, men nu har jag inte gjort det på flera år. Jag saknar julkänslan man fick medan man övade alla sånger. Jag saknar t.o.m handsvetten av ljusen, pratet om att alla var rädda för att svimma, nervositeten då man skulle ta ett stort steg fram och sjunga solo.

På musikgymnasiet var lucia extra underbart. Då fick man öva och uppträda med alla snygga killar i musiktrean. Och det mina vänner, det var stort för mig på den tiden! I min dagbok från första året har jag på lucia skrivit: " Det här är ett historiskt datum för mig. Idag är första gången en kille jag varit intresserad av ringt mig och sagt att han är intresserad. Han har spanat på mig under luciarepen och tycker att JAG är jättesöt! Jag kan inte tro att det är sant! han är den sötaste killen i hela världen, och han vill träffa mig!" Mer historiskt än så blev det inte... Vi sågs under en misslyckad dubbeldejt med min bästis och en kille till. Under filmen började min bästis och den andra killen hångla och jag dog. Jag smet iväg på toa och när jag kom tillbaka hade hångelparet försvunnit in i ett annat rum. Jag och min dejt satt själva i soffan och jag var så nervös och spänd att jag förmodligen knappt kunde prata. Vi hånglade aldrig. Efteråt minns jag att jag var så avundsjuk på min kompis. Hon hade lyckats kyssa någon. Hon hade klarat av det. Och jag var övertygad om att jag var alldeles för nervös för att någonsin klara det... och jag var snart 16 år....

Oj, här svävar jag ut i lucia-relaterade minnen. Nu måste jag kila. Hoppas ni får en fin lucia!

1 Comment:

Potatisbaren said...

Du bäddade in ett litet rim på slutet där. Lustigt.